تبلیغات
  - تقویت حافظه شنیداری و دیداری کودکان
 
 
 
 

قویت حافظه ی دیداری

-         - بازی شناخت شکل ها : چند تصویر مانند شکل چند حیوان را به کودک نشان داده تا آن ها را بشناسد و نام آن ها را بازگو کند ، بعد تصاویر را پنهان کرده و از کودک بخواهیم نام تصاویر را بگوید .

-        - بازی گفتن نام اجزای یک چیز : تصویری مثل یک گل همراه با برگ ، ساقه ، میوه و ریشه را به کودک نشان داده تا او ضمن شناخت دیداری ، نام آن ها را بازگو کند و متوجه شود همه ی آن ها متعلق به یک چیز ، یعنی گلی که می بیند هستند .

-       - بازی تشخیص تفاوت ها : با دادن چند تصویر به کودک از او می خواهیم تا تفاوت آن ها را بیان کند .



ketabekoodak.pish.oloom13k.jpg

قویت حافظه ی دیداری

-         - بازی شناخت شکل ها : چند تصویر مانند شکل چند حیوان را به کودک نشان داده تا آن ها را بشناسد و نام آن ها را بازگو کند ، بعد تصاویر را پنهان کرده و از کودک بخواهیم نام تصاویر را بگوید .

-        - بازی گفتن نام اجزای یک چیز : تصویری مثل یک گل همراه با برگ ، ساقه ، میوه و ریشه را به کودک نشان داده تا او ضمن شناخت دیداری ، نام آن ها را بازگو کند و متوجه شود همه ی آن ها متعلق به یک چیز ، یعنی گلی که می بیند هستند .

-       - بازی تشخیص تفاوت ها : با دادن چند تصویر به کودک از او می خواهیم تا تفاوت آن ها را بیان کند .

-        - بازی یافتن شکل : با نشان دادن یک تصویر مثل تصاویر کتاب های داستان به کودک از او می خواهیم اجزای تصویر که از او می خواهیم را پیدا کند و نشان دهد . تقویت حافظه دیداری کلاس اولی ها

یک کارت تصویری که شامل تصاویر مختلف و متعددی ،مانند تصاویر انسان،حیوانات و اشیا باشد را به مدت چند ثانیه به کودک نشان داده تا به آن نگاه کند.

سپس کارت را برداشته و از سولاتی در مورد محتوای تصویر می پرسم.

مثلا چند نفر در تصویر بودند؟کدام یک بلند تر بود؟درخت کدام سمت بود؟و ...

با تمرین و تکرار این تمرین و تمرینات مشابه حافظه دیداری و دقت دیداری کودک تقویت می شود

یک بازی برای تقویت حافظه ی شنیداری

5کلمه را برای دانش اموز بگویید بعد از او بخواهید کلمه ها را تکرار کند نفر بعدی 1 کلمه ی دیگر به آن بیفزاید البته بعد از تکرار کردن این کلمه ها حالا دوباره دانش آموز از اول کلمه ها را تکرار کند ودر آخر خودش 1کلمه به آن ها بیفزاید این کار تا جایی تکرار می شود که دانش آموز دیگر قادر نباشد کلمه ها را کامل بگوید این بازی را مرتب انجام دهید تا در ضمن انجام بازی حافظه ی شنیداری کودک تقویت شود  (این بازی بهتر است در گروه های 3تا5 نفره انجام گیرد)

همین بازی را می توانید با نوار صدا های مختلف انجام دهید وهر بار از او بخواهید تا بگوید چه صدا هایی شنیده است دوباره1یا 2صدا به تعداد صدا ها بیفزایید وباز یرسش کنید بهتر است این بازی در گروه 3یا 5نفره انجام شود تا برای دانش اموز هیجان بیشتری داشته باشد می توانید به افرادی که صداهای بیشتری را می گویند جایزه بدهید تا به واسطه ی آن توجه بیشتری داشته باشند

چند توصیه به والدین 

              املا را در جای آرام وخلوت به او نگویید در جای معمولی برایش املا بگویید

             هنگام نوشتن املا به طرز مداد دست گرفتن وجهت نوشتن حروف ونشانه ها توجه کنید

  •  اول از نشانه ها شروع کنید، سپس کلمه بگویید و در آخر جمله هایی در حد چیزهایی که بچه ها یاد گرفتند.
  • همه ی دیکته با مداد سیاه نوشته می شود ، فقط بین کلمه ها با مداد قرمز خط فاصله بگذارند و در پایان هر جمله با مداد قرمز نقطه بگذارند.
  • بچه ها حتما هنگام نوشتن همه ی صداها را باید باصدای بلند بخوانند.
  •  جمله ها را به صورت منقطع نگویید، جمله را کامل بگویید، بچه ها بعد از شما چندبار آن راتکرار می کنند و سپس خودشان آن را می نویسند، بدون این که شما دوباره آن را تکرار کنید.
  • در پایان دیکته یک بار دیگر آن را بخوانید تا بچه ها نوشته ی خود را چک کنند. سپس از خودشان بخواهید تا دیکته شان را صحیح کنند و اگر جایی را اشتباه نوشتند علامت بزنند و درست آن را در پایین دیکته بنویسند. چون بچه ها تازه شروع به نوشتن کلمه و دیکته کردهاند ، اگر در دیکته شان غلط دیکته ای زیاد دارند طبیعی است و ما با گفتن دیکته مستمر این اشتباهات را کم می کنیم. پس در شروع نگران نشوید.
  • درضمن مشق خانه را هم بچه ها باید در حین نوشتن حتما با صدای بلند بخوانند و وقتی مشق شان تمام شد چند بار آن را برایتان بخوانند تا کاملا روان بخوانند. در پایین مشق خانهبرای من بنویسید که بچه ها چندبار از روی مشق شان برای شما خوانده اند.
  • بر  روی کاغذ های کوچک نشانه های مختلف آموزش داده شده را بنویسید تا بچه ها با آن نشانه ها کلمه بسازند .
  • مامان باباهای مهربون کارت بازی خیلی به بچه ها در یادگیری خواندن و نوشتن کلمات کمک می کنه،یک نوع تمرین دیکته به حساب می آید که بعدها به صورت جدی تر در دفتر می نویسند.نکته ی قابل توجه اینه که بچه ها حتما از هر نشانه دوتا کارت داشته باشند،کارت هاشون حتما خط داشته باشه و نشانه های غیر آخر(بـ،مـ،سـ)را گوشه ی کارت بنویسند.
  • لطفا کلمه سازی با کارت های صدا را جزو برنامه هر روزه ی بچه ها قرار دهید ، چون با این کار بچه ها صداها و نشانه ها را جداگانه تفکیک می کنند و وقتی کلمه کامل را در دفتر مینویسند شکل ترکیب شده ی آن ها را می بینند و تفاوت را تشخیص می دهند.
  • لطفا بچه ها را به سمت رعایت تمیزی و صرفه جویی در صفحه های دفترشان هدایت کنید.
  • جدا از تحقیر او یا سرزنش کردن او در صورت نا توانی در نوشتن بیرهیزید صبور باشید وحوصله به خرج دهید آموزش برای کلاس اولی ها آهسته وییوسته انجام می گیرد
  • زمان آموزش برای انان نمی تواند بیشتر از 30یا 45 دقیقه باشد اگر خواستید زمان بیشتری را صرف اموزش او کنید از کارت های نشانه ها برای بازی استفاده کنید وحین بازی با او آموزش را ادامه دهید
  • به فرزندان خود کمک کنیم تا بهتر بنویسند .
  •   - باید دانست دراز کشیدن بر روی فرش و چسباندن سر به کاغذ بیش از حد معمول ، چمباتمه زدن ، نوشتن تکلیف هنگام تماشای تلویزیون ، ایستادن و قوز کردن در موقع نوشتن ابتدا باعث خستگی و بی حوصلگی و سپس به درس گریزی و بدخطی کودک می انجامد .
  •    نور 
  • در هنگام نوشتن نور باید از سمت چپ یا از بالا برروی دفتر کودک بتابد به نحوی که سایه ی سر بر روی دفتر نیفتد. همچنین کم و زیادی نور تاثیر مستقیمی در غیر عادی قرار گرفتن سر و خستگی روحی و جسمی خواهد داشت. ( لازم  به ذکر است در کودکان چپ دست نور باید از سمت راست به دفتر بتابد.)
  •    مکان مناسب
  •   کودک باید موقع نوشتن پشت میز راحتی بنشیند.ارتفاع میز باید متناسب با قد کودک باشد به  طوری که پاهای کودک هنگام نوشتن روی زمین ثابت و بی حرکت باشد.
  •   موقع نوشتن هر دو ساعد باید روی میز قرار بگیرد و کودک با دستی که نمی نویسد کاغذ را از بالا نگه دارد باید توجه کرد که وقتی ساعد روی میز قرار می گیرد پشت کودک و میز او اندکی فاصله می افتد که در این حالت ستون فقرات کودک باید راست قرار بگیرد. در ضمن فاصله ی سر کودک تا کاغذ باید 20 تا 30  cm باشد.   تهیه ی میز و نیمکت مناسب در خانه ضروری است ؛ در غیر اینصورت می توان چهار پایه ی مناسبی در اختیار کودک قرار داد تا ضمن نشستن روی زمین از آن برای نوشتن استفاده کند.
  •   چگونگی قرار گرفتن دفتر
  • در موقع خواندن  و نوشتن باید کتاب به طور عمودی با کمی انحنا ( در حدود 20 تا 30 درجه ) جلوی کودک باشد
  • وشانه ی دستی که مداد را گرفته تقریبا وسط کاغذ باشد.      

                                                    

  •   گرفتن مداد در دست
  • مداد باید بین انگشت شست و انگشت اشاره قرار بگیرد در حالی که انگشت وسط و انگشت های دیگر زیر مداد قرار داردنوک مداد باید با انگشت اشاره ی کودک حدود 1/5 cm فاصله داشته باشد زیرا در صورتی که نوک مداد توسط کودک گرفته شود اونمی تواند نوشته هایش را ببیند و مجبور است یا سرش را به دفتر نزدیک کند و یا دفتر را کج کند که این مساله باعث خستگی و بدخطی می شود.

 

تمرین های مناسب برای رفع اختلالات نوشتاری

اگر انگشتان و عضلات کوچک و بزرگ دست ، ضعیف یا کوچک هستند ، از مدادهای باریک تر استفاده شود و مداد خیلی کوتاه نباشد .

برای تقویت عضلات استفاده از خمیر بازی و شکل سازی ،کار با قیچی ، باز و بسته کردن پیچ و مهره و قفل و کلید و مچاله کردن کاغذ باطله پیشنهاد می شود .

واکنش به بهانه‌گیری کودکان، آنان را پرخاشگر می‌کند

یک متخصص اطفال توصیه کرد: بهتر است نسبت به اوقات تلخی، بهانه‌گیری و ناسازگاری‌های کودکان واکنش نشان ندهید و کودک را وادار به پرخاش بیشتر نکنید.

 

دکتر کلانتری افزود: والدین اغلب احساس می‌کنند در این رفتار کودک مقصرند در حالی که واقعیت چیز دیگری است، شدت شور و هیجان کودک نسبت به هر یک از تصمیماتش در این طغیان ها منعکس می‌شود که معمولا برخورد محکم و بدون درگیری بیش از هر عملی کمک کننده خواهد بود.

گرچه ممکن است نادیده گرفتن اوقات تلخی شدید کودک بی‌رحمانه به نظر برسد اما به والدین توصیه می‌شود، به این رفتار اعتنا نکنند تا خود به خود و به مرور حل شود.

   تقویت تمرکز ودقت بینایی-تقویت عضلات دست-هماهنگی دست وچشم

دو خط موازی و با فاصله از هم بکشید و از کودک بخواهید با مداد، خطی از میان این راه عبور دهد به طوری که با دو خط کناری برخورد نکند( به تدریج فاصله دو خط موازی کناری را کم کنید) این تمرینها علاوه بر تقویت تمرکز و دقت بینایی عضلات دست کودک را هم تقویت کرده و هماهنگی دست و چشم او را زیاد می کند.

یک روش موثر برای جلوگیری از خستگی و افزایش تمرکز دانش آموزان در انجام تکالیف

تکالیف را به قسمت های کوچک تقسیم کنید. قسمت بندی تکالیف به ابعاد کوچک معمولاً برای کودکانی که در پی گیری کارها کم حوصله اند یا برای توجه به مطالب تمرکز کمی دارند یا برای انجام دادن درست کارها زیادی نگران اند، مؤثر است. به کودک خود بگویید قسمتی از کار را در زمان معین انجام دهد و در پایان هر قسمت، استراحت کوتاهی بکند می توانید حجم قسمت ها را بیشتر کنید تا اعتماد به نفس کودکتان بیشتر شود.

به کودک امکان انتخاب بدهید

  بهتر است کودک بداند پس از برگشتن از مدرسه چه کاری باید انجام دهد. اگر مایل است اول تلویزیون ببیند و بعد به مشق شب خود بپردازد، این را تعیین کنید و با هم به توافق برسید. یا این‌که بهتر است بداند از او انتظار می‌رود بعد از یک چرت کوتاه شروع به انجام مشق شبش کند. سعی کنید انجام اولین تکلیف مدرسه را برای یک کودک کلاس اولی به یک خاطره خوب و جذاب و همراه با نشاط تبدیل کنید. وقتی به بچه‌ها امکان انتخاب داده می‌شود، بهتر کار می‌کنند چرا که احساس می‌کنند کنترل بیشتری بر زندگی خود دارند.

نظارت کنید اما دخالت نه

برخی والدین خود را مسئول کامل انجام مشق شب می‌دانند. به صورتی که در زمان انجام مشق شب بالای سر دانش‌آموز حضور دارند، زمان شروع انجام مشق شب را تعیین می‌کنند و راهنمایی‌های بیش از اندازه ارائه می‌کنند. هر چند لازم است والدین به ویژه در سال‌های اول دبستان و آمادگی با نظارت خود، برنامه‌ریزی و مسئولیت‌پذیری را به کودک آموزش دهند، اما برخی والدین به اشتباه این مسئولیت را خود برعهده می‌گیرند.

تکلیف شب را شیرین کنیم

مراقب باشید كه فرزندتان به اندازه كافی وقت برای انجام دادن تكالیف مدرسه داشته باشد. زیرا بسیاری از والدین فرزندان خود را در كلاس های آموزشی، ورزشی، فعالیت های دینی و ... ثبت نام می كنند و ممكن است كه كودك زمان كمی برای انجام تكالیف مدرسه اش داشته باشد.

تکلیف شب شیرین است اگر .......

1- سعی کنید زمان مناسبی را در روز برای انجام تکالیف در نظر بگیرید.موقع پخش برنامه ی کودک یا سریال مورد علاقه خانواده ،وقت مناسبی برای انجام تکالیف نیست.

2- مکان مناسب نیز می تواند بسیار یاری رسان باشد. اختصاص یک مکان خاص برای انجام تکالیف در مغز کودک شما یک برنامه ریزی منظم ایجاد می کند.

3- هنگام انجام تکالیف ، در منزل باشید. این کار به او دلگرمی می دهد.





نوع مطلب : علمی (ویژه اولیا)، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ


دبستان منتظران در راستای رسیدن به اهداف آموزش ابتدایی با توجه به راهكارهای جدید
دستیابی به این اهداف با روش های نوین آموزشی با رویكردهای پرورش خلاقانه وهمه جانیه برای آماده شدن جهت زندگی بهتر تلاش خود را دراین زمینه ها

متمركز نموده است.
منتظر پیشنهادات و انتقادات سازنده ی شما هستیم.

مدیر وبلاگ : لیلا سادات واجدی
نظرسنجی
چه عامل یا عواملی نقش بیشتری در موفقیت یک مدرسه دارد











جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :